Παρασκευή 21 Μαρτίου 2008

Άποψη περί δημιουργίας εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού στο Μεσημέρι

Με το παρόν κείμενο καταθέτουμε την άποψή μας περί εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού λυμάτων στο Μεσημέρι. Στις 20/3/2008, στο Νομαρχιακό Συμβούλιο υπήρχε θέμα συζήτησης η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για τη λειτουργία εγκαταστάσεων βιολογικού σταθμού στο Μεσημέρι. Πρόκειται για μια ιστορία από το 2002 περίπου, οπότε και ο τότε Δήμαρχος (Οικονομίδης) ανέθεσε σε μελετητές την εκπόνηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού στο Μεσημέρι. Όταν η ιστορία αυτή έγινε γνωστή στους κατοίκους (αφού παρήλθαν οι νόμιμες διαδικασίες ενστάσεων, καθότι όλα έγιναν -επί Γραμμένου- εν κρυπτώ), αντέδρασαν όχι για τη χωροθέτηση, αλλά γιατί προωθείται μια εγκατάσταση η οποία θα υποβαθμίσει συνολικά τον οικισμό, καθότι προβλέπεται να είναι ανοικτού τύπου. Η πρόταση των κατοίκων είναι είτε η δημιουργία εγκαταστάσεων κλειστού τύπου στον ίδιο χώρο (μάλιστα ιδιοκτήτης παρακείμενου αγροτεμαχίου παραχωρεί ΔΩΡΕΑΝ τμήμα του για εγκατάσταση στο χώρο αυτό των κυρίων τμημάτων των υποδομών του βιολογικού καθαρισμού), είτε η κατασκευή αγωγού και σύνδεση με τον αγωγό της Επανομής. Αυτές οι 2 λύσεις είναι και τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες, με το 2ο σενάριο να έχει πολύ μικρότερο κόστος λειτουργίας, οπότε και θεωρείται επικρατέστερο και καλύτερο. Το θέμα στο Νομαρχιακό Συμβούλιο αναβλήθηκε. Η Δημοτική Αρχή, για μία ακόμη φορά ήταν απούσα από τα τεκταινόμενα. Ο συνδυασμός Δημοτική Αναγέννηση ήταν παρών με 2 εκπροσώπους, ενώ υπήρχαν μόλις 2 ακόμη πολίτες από το Μεσημέρι... Ο Νομάρχης είπε ότι θα συγκαλέσει σύσκεψη φορέων του τόπου για την εξεύρεση λύσης (κάλλιο αργά, παρά ποτέ, όμως αυτήν τη σύσκεψη θα έπρεπε ήδη να την είχε συγκαλέσει ο Δήμαρχος και όχι ο Νομάρχης, καθότι ο Νομάρχης δεν εμπλέκεται στην όλη διαδικασία, πλην της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, η οποία είναι μια τυπική διαδικασία αν έχουν τηρηθεί σωστά όλα τα προηγούμενα απαραίτητα βήματα). Είναι προφανές ότι ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ, κάποιοι απο το Δήμο Επανομής σχεδιάζουν για τον τόπο μας, για εμάς, χωρίς εμάς. Η άποψη του συνδυασμού μας είναι ξεκάθαρη: θα πρέπει να γίνει σύνδεση του αγωγού λυμάτων (όποτε γίνει αποχετευτικό δίκτυο και στους 2 οικισμούς...) του οικισμού του Μεσημερίου με τον αγωγό λυμάτων της Επανομής.

Δευτέρα 17 Μαρτίου 2008

Εισήγηση του Γρηγόρη Παραδείση για το λεκτικό και τους χάρτες της Β1 φάσης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου

Κυρίες και κύριοι,

Με την παρούσα επιστολή μου επιθυμώ να τοποθετηθώ επί του λεκτικού και του προτεινόμενου χάρτη της Β1 φάσης όπως αυτά παραδόθηκαν από το Δήμο στους δημοτικούς συμβούλους στο πλαίσιο απάντησης του Δημοτικού Συμβουλίου.
Οι μελετητές προσδιορίζουν με σαφήνεια στο λεκτικό ότι θα έπρεπε να υπάρχει τρίτος οικιστικός πόλος στην περιοχή Μετόχι , ως αγροκτήματα οικοδομικών συνεταιρισμών που προορίζονται για γεωργική χρήση με δικαστικές αποφάσεις παρόλο που τελικά κάτι τέτοιο δεν υπάρχει μετά από αντίδραση του ΟΡΘΕ. Επίσης προσδιορίζουν την περιοχή αναψυχής - τουρισμού σε αγροκτήματα που ανήκουν κατα πλειοψηφία σε μοναστήρι.
Καταδεικνύουν με σαφή τρόπο ότι την ανάπτυξη μιας περιοχής τη θέλουν κατευθυνόμενη , βάσει οικονομικών συμφερόντων και όχι βάσει επιστημονικής τεκμηρίωσης , οπότε αίρεται η αντικειμενικότητα που θα έπρεπε να είχαν, με αποτέλεσμα να μην τους εμπιστεύομαιόύτε και εγώ , ούτε πολύ περισσότερο όλοι οι πολίτες.
Επιπλέον,
- Ακολουθήθηκε από τη Δημοτική Αρχή μια διαδικασία κατά την οποία δεν ενημερώθηκαν σωστά οι πολίτες με αποτέλεσμα να είναι μπερδεμένοι σε σχέση με αυτό που πάει να γίνει με την έγκριση του ΓΠΣ.
- Το ΓΠΣ πρέπει να έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα , αλλά κάτι τέτοιο απουσιάζει.
- Οι προτεινόμενες περιοχές προς ένταξη δεν είναι αποτέλεσμα επιστημονικής τεκμηρίωσης αλλά τυχαίας εφαρμογής επί χαρτών.
- οι προτεινόμενες περιοχές προς ένταξη σε 2 σημεία ( Κορελό και Μεσημέρι) είναι σε περιοχές ρεμάτων
- Τσιμεντοποιείται το σύνολο της παραλιακής ζώνης σε 11.000 και πλέον στρέμματα
- Δεν τεκμηριώνεται σωστά ο μελλοντικός πληθυσμός του Δήμου οπότε και οι επεκτάσεις.

Η τελική άποψη που έχω διαμορφώσει και καταθέτω στο δημοτικό συμβούλιο και στους πολίτες είναι ότι θα πρέπει να διακόψουμε τη διαδικασία υλοποίησης της συγκεκριμένης μελέτης με την εν λόγω επιστημονική ομάδα και να καταγγείλουμε λόγω ανεπαρκών επιστημονικών κριτηρίων . Τα παραδοτέα τους δεν δύνανται να διορθωθούν , οπότε κι αν καταθέσει η δημοτική αρχή άλλη πρόταση , αυτή δεν θα έχει καμία τύχη στην ΟΡΘΕ, παρά μόνο ίσως κάποιες μικρές διορθώσεις.
Πρόταση του συνδυασμού ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ήταν να ξεκινήσει συζήτηση για τη διαδικασία ανάθεσης και εκπόνησης μιας νέας μελέτης και να ξεκινήσει μια νέα κοινωνική διαβούλευση εκ του μηδενός, με τους πολίτες και τους φορείς να έχουν τον κύριο λόγο, για να διερευνήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ανάπτυξη που αξίζει στον τόπο μας.
Δυστυχώς η σημερινή δημοτική αρχή, στο Δημοτικό συμβούλιο και παρά τις πιέσεις και τις αντιδράσεις των δημοτών , ψήφισε "κατά" στην πρότασή μας για καταγγελία της σύμβασης βάζοντας έτσι ταφόπλακα στην ανάπτυξη του δήμου μας.

Με εκτίμηση Γρηγόρης Παραδείσης

Τρίτη 11 Μαρτίου 2008

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Σας καλούμε σε πρώτη τακτική συνεδρίαση για την 15/3/08, ημέρα Σάββατο και ώρα 7:00μ.μ στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου για να πάρουμε αποφάσεις επί των κατωτέρω θεμάτων:

1. ΓΕΝΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

2. Τοπικό Συμβούλιο Νεολαίας

3. Επί αιτήσεων

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2008

Για την αποκατάσταση της αλήθειας....

Το φλέγον θέμα του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του δήμου μας έχει πυροδοτήσει ποικίλλες αντιδράσεις οι οποίες ολοένα και μεγαλώνουν. Για την αποκατάσταση της αλήθειας προς τους δημότες , τους οποίους θεωρούμε πρωταγωνιστές στα δημοτικά δρώμενα της Επανομής και του Μεσημερίου οφείλουμε να τους ενημερώσουμε με σαφήνεια και ακρίβεια επί του θέματος παραθέτοντας το παρακάτω κείμενο.Δίνοντας έτσι μια απάντηση στην Δημοτική Αρχή χαρακτηρίζοντας τις θέσεις της ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ ως παραπληροφόρηση.

Στα δέκα στρέμματα θα διατηρηθεί το κατώτατο όριο κατάτμησης γης, για να θεωρείται ένα αγροτεμάχιο άρτιο και οικοδομήσιμο, στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές 15 δήμων και 48 δημοτικών διαμερισμάτων του νομού Θεσσαλονίκης, όπου έχουν οριστεί ζώνες οικιστικού ελέγχου.

Η απόφαση για τον καθορισμό του κατώτατου ορίου, που ελήφθη με προεδρικό διάταγμα του 1985, το οποίο ίσχυσε από τις 21 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου, εφαρμόζεται από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘ) σε κάθε περίπτωση έγκρισης γενικού πολεοδομικού σχεδίου.
Αυτό σημαίνει ότι όσοι απέκτησαν από κατάτμηση αγροτική γη έκτασης μικρότερης των δέκα στρεμμάτων μετά το 1985 δεν μπορούν να χτίσουν στην ιδιοκτησία τους, εάν δεν ενταχθεί στο σχέδιο πόλης. Αντίθετα, όσοι διαθέτουν αγροτεμάχιο τεσσάρων στρεμμάτων, που το απέκτησαν από κατάτμηση πριν από το 1985, μπορούν να οικοδομήσουν μέχρι 200 τετρ. μ.
Το ίδιο ενδέχεται να ισχύσει και για τις συνενώσεις εκτάσεων όταν εξεταστούν τα γενικά πολεοδομικά σχέδια των δήμων από το ΣτΕ.
“Το 1985, όταν δεν υπήρχαν οι καποδιστριακοί δήμοι ούτε ο ΟΡΘ, είχε αποφασιστεί να καθοριστούν ζώνες οικιστικού ελέγχου και είχαν δεχτεί κάποιες κοινότητες, με αποφάσεις κοινοτικών συμβουλίων. Έτσι εκδόθηκε το Π.Δ. της 10/10/85, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 689, Δʼ, της 21/11/1985, το οποίο καθόριζε τις ΖΟΕ και το κατώτατο όριο κατατμήσεων στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του 1923 περιοχές του νομού Θεσσαλονίκης”, εξηγεί η πρόεδρος του ΟΡΘ Σταυρούλα Μπαϊρακτάρη. “Το Π.Δ. όρισε σε ορισμένες κοινότητες κατώτατο όριο κατάτμησης τα δέκα στρέμματα. Έτσι, εμείς έχουμε αυτό το δεδομένο, το οποίο ίσχυσε και στην περίπτωση της Μίκρας. Δεν προσθέτουμε κάτι διαφορετικό. Υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές που, για λόγους προστασίας, επιβάλλονται ειδικοί όροι δόμησης. Στην Πάρνηθα Αττικής, λόγου χάρη, το κατώτατο όριο κατάτμησης εκτός σχεδίου είναι 20 στρέμματα. Για ό,τι υπήρχε δημιουργημένο σε τέσσερα στρέμματα πριν από το 1985 εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα η αρτιότητα”, περιγράφει η κ. Μπαϊρακτάρη.
“Για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος ή ειδικούς λόγους ορίζονται προϋποθέσεις σε κάποιες περιοχές. Οι ΖΟΕ έχουν εφαρμογή σε συγκεκριμένες περιοχές. Δεν υπάρχει μέχρι σήμερα γενικός νόμος που να ορίζει ότι το κατώτατο όριο κατάτμησης γης είναι δέκα στρέμματα. Ισχύουν οι υπάρχοντες νόμοι”, αναφέρει η κ. Τζελέπη, στέλεχος του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Ο ΔΗΜΟΣ ΜΙΚΡΑΣ

Το Π.Δ. του 1985 εφαρμόστηκε με νέο προεδρικό διάταγμα που εκδόθηκε για να ισχύσει το γενικό πολεοδομικό σχέδιο του δήμου Μίκρας Θεσσαλονίκης, προκαλώντας την αντίδραση της δημοτικής αρχής και των κατοίκων, καθώς δεν είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν οικιστικά δεκάδες χιλιάδες εκτός σχεδίου στρέμματα, παρά μόνο να καλλιεργηθούν ως αγροτικές εκτάσεις. Τα κατώτατα όρια των αγροτεμαχίων, προκειμένου να θεωρηθούν οικοδομήσιμα, ορίστηκαν στα δέκα στρέμματα. Όσοι απέκτησαν αγροτεμάχια στη Μίκρα από το 1985 και μετά δεν μπορούν να χτίσουν, ακόμη και αν διαθέτουν, από νόμιμη συνένωση ή κατάτμηση, έκταση τεσσάρων στρεμμάτων.
“Τα τρία από τα τέσσερα δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Μίκρας, δηλαδή η Καρδία, το Πλαγιάρι και ο Τρίλοφος, περιλαμβάνονταν, ως κοινότητες τότε, στο Π.Δ. του 1985, που όριζε τα είκοσι στρέμματα. Απλώς προσθέσαμε και το δ.δ. του Σχολαρίου, για να υπάρχουν ίδιες προϋποθέσεις σε όλο το δήμο”, λέει η κ. Μπαϊρακτάρη.
“Το Π.Δ. του 1985 αφορούσε κατατμήσεις. Δηλαδή, εάν κάποιος είχε 40 στρέμματα, δεν μπορούσε να τα χωρίσει σε δέκα κομμάτια των τεσσάρων στρεμμάτων. Το ΣτΕ όμως έκρινε ότι πρέπει να ισχύσει και για συνενώσεις που έγιναν από το 1985 μέχρι το 2007. Πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες ότι, όταν υπάρχουν ΖΟΕ και υπογράφεται προεδρικό διάταγμα, εξετάζεται από το ΣτΕ. Όταν πρόκειται για γενικό πολεοδομικό σχέδιο που δεν περιλαμβάνει ΖΟΕ, πηγαίνει στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ και υπογράφεται”, υπογραμμίζει η πρόεδρος του ΟΡΘ.
Παρά τα παραπάνω δεδομένα, το δημοτικό συμβούλιο Μίκρας σκοπεύει να προβεί σε όλες τις νόμιμες ενέργειες και διαδικασίες, προκειμένου να ακυρωθεί το Π.Δ. ή να τροποποιηθούν επιμέρους διατάξεις.
Η δημοτική αρχή είναι σε επικοινωνία με τον γ.γ. του ΥΠΕΧΩΔΕ και εξετάζει με τους νομικούς συμβούλους του δήμου τι ενέργειες μπορεί να κάνει. Σκοπεύει μάλιστα να προσφύγει στο ΣτΕ, αλλά οι πιθανότητες να αλλάξει κάποια διάταξη είναι ελάχιστες, καθώς το ΣτΕ είναι αυτό που ενέκρινε το Π.Δ. Εκείνο που απομένει, λένε τα στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι να υπάρξει πολιτική βούληση.

ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ

Οι “εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του 1923 περιοχές νομού Θεσσαλονίκης” στις οποίες καθορίστηκε κατώτατο όριο κατάτμησης γης στα 10 στρέμματα (δήμοι και πρώην κοινότητες - σήμερα δημοτικά διαμερίσματα) είναι: Θεσσαλονίκης, Ευόσμου, Ελευθερίου, Σταυρούπολης, Αμπελοκήπων, Πολίχνης, Νεάπολης, Συκεών, Τριανδρίας, Πυλαίας, Καλαμαριάς, Ευκαρπίας, Αγίου Παύλου, Πανοράματος, Σίνδου, Καλοχωρίου, Νέας Μαγνησίας, Διαβατών, Ωραιοκάστρου, Πενταλόφου, Νεοχωρούδας, Φιλύρου, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής, Χορτιάτη, Θέρμης, Νέας Ραιδεστού, Αγίου Αθανασίου, Γέφυρας, Αγχιάλου, Πύργου, Κυμίνων, Ν. Μαλγάρων, Επανομής, Νέας Μηχανιώνας, Ν. Κερασιάς (Εμβόλου), Αγγελοχωρίου, Αγίας Τριάδας, Ρυσίου, Ταγαράδων, Αγίας Παρασκευής, Λαγυνά, Λητής, Δρυμού και Μελλισοχωρίου της επαρχίας Θεσσαλονίκης και Λαγκαδά, Περιστεράς, Λιβαδίου, Χρυσαυγής, Καβαλαρίου, Περιβολακίου, Ηρακλείου, Σταυρού, Βρασνών, Ασπροβάλτας, Λαγκαδικίων, Ζαγκλιβερίου της επαρχίας Λαγκαδά.